KODU Game Lab (niveau 2)

KODU Game Lab er et symbol-baseret kodesprog som lærer børn at kode næsten uden brug af tekst. På koderne er der små pictogrammer, understøttet med ord. På den måde kan man få kodning helt ned i indskolings- og daginstitutionsalderen. Før du går igang med denne vejledning, bør du kigge forbi KODU Game Lab (niveau 1).

Robotfodbold
En fordel ved KODU Game Lab er at man lyn hurtigt kommer videre fra det basale kodningsniveau hvor det handler om at styre en karaktér med piletasterne eller programmere en karaktér til at følge en bestemt rute. Med KODU Game Lab kan man rent faktisk lave adfærdsprogrammering ret let. Adfærdsprogrammering er når det man har programmeret kan agere ud fra sanser og dermed navigere i ukendt terræn. En øvelse jeg har lavet til dette er robotfodbold.

Formålet med øvelsen er dog ikke kun at give eleverne en fornemmelse af hvordan man programmerer adfærd/AI, men også samtidigt at tænke ud af boksen. Eleverne bliver introduceret til kommandoerne bump, see, path, close by, not, quickly, slowly, launch og directions samt funktionen creatables der gør det muligt at oprette kopier af objekter som beholder den kode man har programmeret til dem.

Jeg har udviklet en forhåndstemplate på en fodboldbane med mål, måltæller, modstanderens fodboldspillere og en fodbold der respawner i midten af banen når der er scoret. Denne kan downloades her: ( https://drive.google.com/file/d/0BwSmKAWpoilXejBEb0JDNWUwcVk/edit?usp=sharing )

Eleverne får nu mulighed for at kigge inde i programmeringen af modstanderens fodboldspillere som ser således ud WHEN: bump – ball – in front DO: turn – toward, WHEN: bump – ball DO: launch – it – strong, WHEN: see – ball – closeby DO: move – toward – quickly, WHEN: see – ball – closeby – not DO: move – on path – slowly og WHEN: end of path DO: turn – north

Elevernes opgave er nu at bygge deres eget hold som skal kunne vinde over modstanderne. Det er vigtigt at eleverne får lov til at bruge deres fantasi og kreativitet og underviseren må derfor gerne opfordre dem til at bryde regelsættet i fodbold-spillet og tænke ud af boksen. F.eks. ved at sætte deres fodboldspillere til at skyde mod modstanderen, bygge en stor mur foran eget mål, spawne bolde, osv.

 

 

 

Advertisements